Dziurka od klucza (2011)
Keyhole
Reżyseria:
Guy Maddin
Zbudowana ze starych gangsterskich filmów lat 30. i horrorów Universalu wariacja na temat Ulissesa i Penelopy. Reżyser snuje ją na poddaszu, kusząc ciekawskich rezydentów, przy którzy ślęczą godzinami przy dziurce w drzwiach, do których nie ma klucza.
Obsada:
- Jason Patric Ulysses Pick
- Isabella Rossellini Hyacinth
- Udo Kier
- Kevin McDonald
- Tattiawna Jones Lota
- David Wontner Manners
- Brooke Palsson Denny
- Darcy Fehr Ned Pick
- Daniel Enright Big Ed
- Louis Negin Calypso / Camille
- Suzanne Pringle Gun Moll / Brooke Palson's body double
- Tyhr Trubiak Dwayne
- Cynthia Wolfe-Nolin Gun Moll
- Brent Neale Denton
- Claude Dorge Belleview
- Garrett Hnatiuk Gangster
- Olivia Rameau Rochelle
- Jorge Requena ramos Frosty
- Paula Blair Ghost
- Johny Chang Chang
- Mike Bell Milo
- Nihad Ademi Ghost
- Reegan McCheyne Bruce
- Theodoros Zegeye-Gebrehiwot Heatly
- Jeff Funnell Ghost
- Madelina Chesley Ghost Voice
- David Evans Nate
- Geneviève Latouche Ghost Voice
Zwiastun:
Wyróżniona recenzja:
Odyseja przez dziurkę od klucza
Można by napisać, że "Keyhole" to skrzyżowanie staromodnego filmu grozy i filmu noir, sprawiające do tego wrażenie, jakby nakręcił je David Lynch, który od braci Quay nauczył się zamiłowania do bibelotów. Jednak po co, skoro wystarczy informacja, że jest to nowe dzieło Guya Maddina. Ta szalona podróż w czerni i bieli, pełna czarnego, abstrakcyjnego humoru, z pewnością zachwyci wszystkich, którzy ...
Autor: Agata Malinowska
Data:
To mój pierwszy kontakt z twórczością Guya Maddina, i myślę, że nie ostatni. Jestem pod dużym wrażeniem klimatu filmu - jest mrocznie, gotycko, surrealistycznie i... w stylu starych filmów gangsterskich. To, że za cholerę nie potrafię poskładać wszystkiego w całość, w niczym nie przeszkadza mi w przypominaniu sobie raz po raz jego detali. Oglądając miałam wrażenie błądzenia po labiryncie, w którym wszystko jest umowne, bo za chwilę reżyser i tak zmieni zasady gry.
"Dziurka od klucza" jest mroczna i szalona. W domu zalewanym strugami deszczu i oświetlanym policyjnymi reflektorami mieszają się ludzie żywi i duchy, a czas nie istnieje. Maddin to wybitny stylista o fantastycznej wyobraźni. Nie szukajmy w tym filmie sensu, po prostu cieszmy się kinem.
Zwyczajny-niezwykły Maddin, czyli kocham kino. Tym razem w wydaniu noir i Odyseuszem w roli głównej.