Kocham kino (2007)
Chacun son cinéma ou Ce petit coup au coeur quand la lumière s'éteint et que le film commence
Reżyseria:
Theodoros Angelopoulos,
Olivier Assayas,
Bille August,
Jane Campion,
Youssef Chahine,
Kaige Chen,
Michael Cimino,
Joel Coen,
Ethan Coen,
David Cronenberg,
Luc Dardenne,
Jean-Pierre Dardenne,
Raymond Depardon,
Atom Egoyan,
Amos Gitai,
Alejandro González Iñárritu,
Hsiao-hsien Hou,
Aki Kaurismäki,
Abbas Kiarostami,
Takeshi Kitano,
Andriej Konczałowski,
Claude Lelouch,
Ken Loach,
David Lynch,
Nanni Moretti,
Roman Polański,
Raoul Ruiz,
Walter Salles,
Elia Suleiman,
Ming-liang Tsai,
Gus Van Sant,
Kar Wai Wong,
Wim Wenders,
Yimou Zhang,
Manoel de Oliveira,
Lars von Trier
Scenariusz:
Olivier Assayas,
William Chang,
Luc Dardenne,
Jean-Pierre Dardenne,
Atom Egoyan,
Amos Gitai,
Alejandro González Iñárritu,
Aki Kaurismäki,
Nanni Moretti,
Yimou Zhang,
Jingzhi Zou,
Manoel de Oliveira,
Lars von Trier
Trzydziestu pięciu powszechnie znanych reżyserów z pięciu kontynentów i dwudziestu pięciu krajów, w trzyminutowej formie składają hołd kinu - magicznemu miejscu komunii miłośników filmu z całego świata. Trzydzieści trzy indywidualne dzieła składają się na wspólne świętowanie.
Obsada:
- Taraneh Alidoosti
- Antonin Artaud
- Vishka Asayesh
- Fred Astaire
- George Babluani The thief
- Brigitte Bardot
- Cindy Beckett Supporting
- Josh Brolin
- Caju Caju Himself
- Carl-Erik Calamnius Ticket Man
- Castanha Castanha Himself
- Youssef Chahine Himself
- Charles Chaplin
- Antoine Chappey Le Secrétaire de Khrouchtchev
- Maury Chaykin
- Farini Cheung The Woman
- Maurice Chevalier
- Casper Christensen
- Jean Cocteau Himself
- Yves Courbet
- David Cronenberg The suicidal man
- Anne-Marie Louise Curry
- Willem Dafoe
- Audrey Dana Claude Lelouch's mother
- Duarte de Almeida Le Pape Jean XXIII
- Émilie Dequenne The crying woman
- Marcelle Derrien
- Lionel Dray The boyfriend
- Jean-Claude Dreyfus The husband
- Yousra El Lozy The girl
- Erica Englert The Bug
- Deniz Gamze Ergüven The young woman
- Laleh Eskandari
- Setareh Eskandari
- Ateneh Faghih Nasiri
- Maria Falconetti
- Wing Fan The Woman
- Golshifteh Farahani
- Sara Forestier The usherette
- Jacques Frantz The annoying businessman
- Pierre Fresnay
- Jean Gabin
- Daria Gratcheva
- Aleksei Grishin
- Miriam Heard The young woman
- Grant Heslov
- Bryce Dallas Howard
- Frank Hvam
- Matti Hyvönen Worker
- Kristian Ibler
- Clayton Jacobson The Man / The Voices #3
- Mahtab Karamati
- Niki Karimi
- Anna Karina
- Karim Kassem Young Youssef Chahine
- Arsinée Khanjian
- Hamideh Kheirabadi
- Niku Kheradmand
- Takeshi Kitano The projectionist
- Joachim Knop
- Baran Kosari
- Sylvia Kristel Emmanuelle
- Viva Las Vegas The sunbather
- Édith Le Merdy Wife
- Geneviève Lemon The Voices #1
- Man Li The girl
- Michael Lonsdale The old blind man
- Yulai Lu The projectionist
- Sara-Marie Maltha
- Marcello Mastroianni
- Marney McQueen The Voices #2
- Jeanne Moreau The old woman / Herself
- Nanni Moretti Himself
- Michele Morgan Herself
- Fatemah Motamed-Aria
- Juliana Muñoz
- Kim Novak Herself
- Peter Hesse Overgaard
- Paul Parson The projectionist
- Michel Piccoli
- Denis Podalydès The manager
- Peter Reichhardt
- Ginger Rogers
- Marie-Christine Moller Salmi Cashier
- Ela Sanko Crying Woman
- Jérémie Segard The thief
- Brooke Smith
- Zinedine Soualem Claude Lelouch's father
- Elia Suleiman The filmmaker
- Hedye Tehrani
- Jean-Louis Trintignant
- Sahar Valadbeigi
- Erich von Stroheim
- Lars von Trier The filmmaker
- Michel Vuillermoz The groaning man
- Liang Wang Boy
- Maya Waterman Patron
- Luisa Williams Anna
- Merila Zare'i
Nie przepadam za takimi składankami, w których kilku (tu aż 35!) reżyserów wypowiada się w krótkiej formie na zadany temat. Wygląda to zwykle na robotę odwaloną na poczekaniu i nie inaczej jest tym razem. Ledwie kilka nowelek jako tako się broni. Można obejrzeć jako ciekawostkę.
33 uściski dłoni z tuzami światowego kina. Trochę za dużo tych etiud, zwłaszcza jeśli każdy reżyser to nieprzeciętna osobowość. Z drugiej strony 3 minuty wystarczyły całkowicie Cronenbergowi, by kompletnie zszargać mi nerwy, Lynchowi by zaprezentować typowy przykład "lynchowatości", Polańskiemu i Konczałowskiemu by rozbawić mnie do łez, Von Trierowi zaś by dostarczyć mi mściwej satysfakcji. Się podobało.
Bardzo ciężko ocenić zbiór etiud, które tak niesamowicie różnią się od siebie poziomem. Kilka wybitnych, kilka miałkich, część zabawnych, część przyzwoitych... I co zrobić - średnią arytmetyczną?